Dyrkeglede på SFO

Borkedalen skole utvider Læringsrikmat-prosjektet til også å inkludere dyrkeaktiviteter for barna på SFO. Med hjelp fra Geitmyra Kristiansand får de nye læringsaktiviteter, samtidig som de forbedrer mattilbudet og øker matgleden og kunnskapen til elevene. 

Dyrkeansvarlig på Geitmyra Kristiansand, Silje Fossli, går gjennom dagens program med matagentene på SFO.

– Til vanlig lager dere mat som dere serverer med en gang, men i dag skal vi dyrke ting som vi kan spise først til sommeren eller høsten, forteller Silje Fossli til matagentene på Borkedalen skole. Silje er dyrkeansvarlig på Geitmyra Kristiansand og har tatt med seg frø, jord, settepoteter, tomme doruller, drill og melkekartonger. Sammen med kollega Ingrid Dovland skal de ha dyrkekurs for matagentene på SFO.

 – Vi må dyrke sukkererter! Det er gørrdeilig, så det må vi ha nok av!  Og så må vi ha grønnkål. Den kan faktisk vokse hele året og vi kan bruke den både i smoothien og lage chips av den, forklarer Silje.

Jeg gleder meg til det vokser opp!
— Astrid (9) - matagent på SFO

Silje og Ingrid hjelper til med å sette opp dyrkekasser, potettårn, å så frø, sette jordskokk og viser hvordan man kan inkludere elevene i dyrkeaktiviteten. I dag får elevene bruke drill når de lager dreneringshull i dyrkebrettene, de får jobbe med jord og vann når de sår blomsterfrø og de får smake på ertespirer samtidig som de sår sukkererter. – Jeg gleder meg til det vokser opp! Astrid (9) er spent på det nye dyrkeprosjektet og tar oppdraget som gartneragent på høyeste alvor. – Vi må huske på å vanne det, legger hun til. – Det er utrolig gøy at blomstene vi dyrker er spiselige, de fleste blomster kan man jo bare se på, smiler venninnen Rosilda (9).

Malene Brovig er ansvarlig for matagentene på Borkedalen SFO. Hun ser flere positive virkninger av å inkludere barna i matlagings- og dyrkeaktivitetene. – Barna er veldig ivrige når de får være med og mange av elevene vokser veldig på å få lov til å være med å gjøre noe nyttig og meningsfullt. Det er en bonus i hverdagen.

Å dyrke egen mat gir barna viktig lærdom. Barna får en annen respekt for maten når de selv får oppleve alt arbeidet som ligger bak å produsere den.
— Elisabeth Solberg - SFO-leder på Borkedalen skole

SFO-leder Elisabeth Solberg er enig: – Å dyrke egen mat gir barna viktig lærdom. Elevene lærer hvor maten kommer fra, at den ikke bare kommer fra butikken, men det er noen som dyrker maten og bruker tid på å få den fram. Barna får en annen respekt for maten når de selv får oppleve alt arbeidet som ligger bak å produsere den. Det er utrolig viktig å få den respekten for maten, spesielt i dagens samfunn hvor vi kaster alt for mye mat.

 

Ingrid og Silje jobber med Læringsrik mat på SFO i Agder. Nå har dyrking blitt en aktivitet i prosjektet.

 

Solberg er utrolig glad for veiledningen de har fått fra Geitmyra denne våren – både mattilbudet og dyrkeprosjektet på SFO. – Det har vært utrolig god drahjelp å få hjelp til å komme godt i gang. Nå har vi lært oss gangen i det og vet hva som er lurt å gjøre, så neste år skal vi nok klare å gå for egen motor. Nå lager og serverer vi sunn og god mat og har engasjerte barn som hjelper til med å lage, servere og dyrke maten. Vi er kjempeglade for å få være med i dette prosjektet, sier Solberg.

Brekkekjær gartneri har sponset med penger til innkjøp av frø, settepoteter er sponset fra Reddal, og biblioteket i Lillesand har også sponset Borledalen SFO med frø. 


Er du interessert i Læringsrik mat -prosjektet?

Les mer her eller ta kontakt med prosjektleder ingrid@geitmyra.no.