Matnyttig kursdag for mat- og helselærere

Morgensamling på Restaurant Credo.

– Dette er en veldig inspirerende dag. Jeg kan ta så og si alt med meg tilbake til undervisningen, sier Silje. Hun underviser i mat og helse-faget og er på kurs på Geitmyra Credo i Trondheim.  

Inne på Restaurant Credo sitter praten løst. Siri, Jonas og Trond fra Geitmyra ønsker velkommen og går gjennom dagen mens de serverer byggrynskjeks og kaffe. Med på kjøpet får deltakerne fortellingen om kornet og hvordan det er tett flettet sammen med utviklingen av sivilisasjonen og spiller en svært viktig rolle i kulturhistorien. Og så kan det i aller høyeste grad knyttes opp mot bærekraft – både sosialt, økonomisk og miljømessig. Selv kaffen blir gjort tverrfaglig denne mandagen.

Geitmyrametoden 

På Geitmyra jobber vi for at alle barn og ungdom i Norge skal bli glad i mat som gjør dem godt. Vi jobber med matglede, folkehelse og bærekraft og bruker Geitmyra-metoden i all vår undervisning. Det handler om råvarer, praktisk tilnærming, nysgjerrighet og om hvorfor vi gjør akkurat det vi gjør. 

Nå er det lærerne som skal få ny kunnskap. – Vi ønsker å styrke kunnskapen innen mat og helse, forteller daglig leder, Trond Åm. – Mat og helsefaget er det viktigste her i verden, slik vi ser det. Vi brenner for matglede og bærekraft og målet vårt er å overføre denne entusiasmen til voksne som jobber med barn. Dette kurset bygger på en pilot vi kjørte i samarbeid med Strinda VGS i 2021. Denne gangen har vi Trøndelags fylkeskommune og Nord Universitetet med på laget, fortsetter han. Nord Universitetet avdeling Levanger har en av landets få programmer for mat- og helselærerutdanning. 

På jakt etter spiselige vekster.

På kurset skal lærerne få med seg mange ulike teknikker og metoder som kan brukes på flere områder enn det dagens kurs byr på. Målet er at de både skal få faglig påfyll for egen del, men også konkrete oppgaver og matretter de kan ta med seg tilbake til klasserommet. De blir også utfordret på øvelser i matematikk og naturfag. Kan du regne ut volumet på en kålrull? 

Ville vekster og emulsjon på menyen

Etter samlingsstunden er det høsterunde. På Lilleby vokser det mye godt som lærerne får ta med seg inn. Brennesle, skvalderkål, kinesisk gressløk, syre og rabarbra. Alt skal brukes i dagens matlaging.

Ved vasken står Solveig og skyller brennesle. – Dette gjorde moren min alltid, forteller hun. – Hun brukte alt i naturen og skylte plastposer for gjenbruk. Det virker som om det er glemt kunnskap, sier hun. Brenneslen skal brukes i suppen med blåskjellkraft, blåskjell, posjerte egg og krutonger. Skvalderkål, kinesisk gressløk og syre blir til pesto med solsikkekjerner, parmesan og olje. Pestoen blandes med potetmos og rulles inn i forvellede blader av nykål. Det smaker perfekt til stekt sei og hjemmelaget hollandaise. 

– Jeg er litt nervøs. Nå er det rett før det blir eggerøre, sier Linda. Hun står og rører iherdig i gryten med eggeplommer. Hollandaise er ikke en helt lett saus å få til, det er mye som må stemme. Ved siden av gryten står et glass med vann. Det kan være redningen hvis ting begynner å skjære seg. Men endelig så sitter den og kan smakes til med eplecidereddik, salt og cayennepepper. Jonas er veldig fornøyd. – Nå kan du det! Og når du kan det, er det ikke vanskelig, smiler han. 

På det tredje bordet står det en gjeng og lager indisk grønnsakscurry. Det kuttes og hakkes. Og det mortes krydder fra alle verdenshjørner. Til curryen skal det serveres byggryn, chutney og chapati. Chutneyen lages av rabarbra. – Man kan egentlig lage chutney av alt, forteller Trond. – Det vanligste er nok av mango, men hvorfor ikke lage av det dere finner rundt dere som rabarbra, epler og pærer? 

Etter hvert blir alle gruppene ferdige med sine retter. Eggene ser perfekte ut, hollandaisen har ikke skilt seg og curryen lukter himmelsk. Å spise sammen rundt et hyggelig bord er en viktig del av Geitmyra-besøket. Rundt bordet går praten livlig, men Siri har med seg en en bunke med samtalekort. Det handler om måltid, helse, bærekraft og tverrfaglighet. Det summer godt i gruppa og mange har mye på hjertet. Dette er også en idé lærerne kan ta med seg tilbake. 

Inspirerende kursdag 

Lunsjen er over og på timeplanen står det stasjonsoppgaver. Det er lagt opp slik at de kan brukes i klasserommet med oppgaver der alle elevene kan bidra med noe. På én stasjon handler det om lukt og smak. Historien om krydder er historien om oppdagelser av nye land, imperiers vekst og fall, kriger som er vunnet og tapt, religion, helbredelse og overtro. På en annen stasjon handler det om bygg og hvete og om å forholde seg kritisk til matinfo på nett. På den tredje stasjonen er temaet bærekraft. 

Mat- og helselærer-kurset på Geitmyra Credo er forankret i forskning rundt tverrfaglighet. – Det er så mye kunnskap som kan bygges inn i mat- og helsefaget, sier Siri. – Vårt mål er å nå så mange barn som mulig og ved å nå dere, når vi veldig mange barn. 

Lærerne er godt fornøyde med dagen på Geitmyra. Ord som inspirerende, lærerikt, nyttig og gøy, går igjen. Kurset er praktisk, relevant, profesjonelt og ikke minst kreativt. – Det er bra knyttet opp mot overordna kompetansemål i faget og fokus på tverrfaglighet. Og så er det veldig fint å møte andre lærere i mat- og helse. Det skjer ikke så ofte, sier Lise. – Det er svært godt faglig nivå med dyktige undervisere som får oss til å reflektere og ta avgjørelser selv. De stiller åpne spørsmål og gir tid til refleksjoner og gode samtaler, avslutter hun. 

Nye kurs

I august setter vi opp nye kurs. Ta kontakt med trond@geitmyra.no for mer informasjon. Vi ønsker å utvikle kursene etter lærernes behov, så kursene evalueres fortløpende.