Samisk matkultur
Matkultur forteller noe om hvem vi er, hvor vi bor, hva slags råvarer naturen rundt oss gir og hva vi lager av disse. Denne dagen tar vi utgangspunkt i reinsdyret som ressurs og underviser i samisk kultur og matkultur mens vi ser på bogen, hjertet, geviret og skinnet.
Vi starter dagen med undervisning om sammenhengen mellom den samiske matkultur og bærekraft. Elevene lærer om konserveringsteknikker og råvaretilgang mens vi lager gahkko, bidos og rørte tyttebær. Den grunnleggende tanken om bærekraft og å bruke det naturen tilbyr, uten å ødelegge ressursgrunnlaget, er en viktig forståelsesramme når det gjelder mat og matlaging. Dagen er en kombinasjon av praktisk matlaging og samtale.
Vi ønsker å pirre nysgjerrigheten, dyrke kunnskapen og øke matgleden til elevene. Vi vet at barn kan lage mat, at de tør å smake og at de må tas på alvor. Når barna lærer å ta gode matvalg gir vi dem kunnskap de kan dra nytte av gjennom hele livet.
Med vår tverrfaglige tilnærming håper vi å kunne inspirere dere til å bruke temaene bærekraft, økologi, mangfold og ressursbruk i så mange fag som mulig, også resten av skoleåret. Forbered dere godt, så får alle mest mulig ut av dagen!
Velkommen til en spennende dag med fokus på bærekraft og samisk matkultur.
Kompetansemål - Samisk matkultur
Tverrfaglige temaer
Folkehelse og livsmestring
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Mat og helse
Råvarer og ressurser, bærekraftige valg, mangfold.
Ulike tilberedningsmetoder.
Håndhygiene, generell ferdsel på et kjøkken.
Knivbruk og kuttemetoder.
Samarbeid og raushet.
Hva er smak? Lære å sette ord på smak og konsistens.
Konservering. Snakker om sesong, bærekraftige valg, mangfold og lange tradisjoner.
Borddekking, ramme rundt måltidet.
Måltidet. Bordskikk, verdien av å sitte ned sammen og spise. Hygiene.
Folkehelse, ta gode og sunne valg for seg selv.
Naturfag
Hva skjer i naturen på denne årstiden?
Mangfold
Kompost
Jord
Bakterier og prosesser
Samfunnsfag
Samenes historie - og andre minoriteters historie
Næringsveier og utvikling
Demografi og levekår
Demokrati, medborgerskap og solidaritet
Forbruk og økonomi
Identitet, mangfold og fellesskap
Verdens geografi
Mat og helse
Helsefremmende kosthold
Bærekraftige matvaner og bærekraftig forbruk
Mat og måltid som identitets- og kulturuttrykk
Praktisk informasjon
Samisk matkultur er et éndagstilbud for 6.- og 9.-klasse. Dagene varer fra 09:00-14.00 på Geitmyra gård. Kurset er for én hel klasse - maks 30 elever med minimum to voksne (1 lærer + 1 assistent).
Elevene må ha med seg:
Vann og matpakke til første friminutt. Vi spiser hjemmelagd lunsj ca. kl. 13.00.
Klær etter vær.
Hårstrikk for de som trenger det.
Adressen til Geitmyra gård er Tåsenveien 2, 0462 Oslo. Gården ligger midt mellom Ullevål sykehus og Nordre gravlund.
Blir dere forsinka til oppmøte kl. 09:00, send sms til 928 14 166.
For andre spørsmål: elisabeth@geitmyra.no
Kjøreplan
MENY: Bidos, gahkko, rørte tyttebær
09:00 Oppmøte på Geitmyra matkultursenter for barn Velkommen til oss, navnerunde, vi forteller hva vi skal gjøre disse to dagene på Geitmyra.
09:30 Samling i Drengestua: Vi beiner ut reinsdyrbog, snakker om samisk matkultur i perspektiver knyttet opp mot bærekraftig ressursbruk. Hvordan var og er samisk levesett og hva kan vi lære av det?
10:00 Vi deler oss på to kjøkken og setter deig til gahkko
11.00 Friminutt og matpakke
11.15 Knivregler, kutteteknikker og oppskrift. Vi lager bidos og steker gahkko, vasker opp og dekker bord
13:00 Vi spiser sammen
13:30 Samling i lavvoen
14:00 Takk for i dag!
Før dere kommer
Les informasjonen godt før dere kommer.
Forbered elevene på at dagen er en vanlig undervisningsdag på et uvanlig sted
Gå gjerne gjennom begrepene bærekraft, økologi, mangfold og ressurser med klassen før dere kommer.
Vi anbefaler skolene å sende lærer i mat og helse og kontaktlærer/mattelærer.
Del elevene in i seks arbeidsgrupper.
Det er viktig at dere gir foreldrene beskjed hvis dagen på Geitmyra er lenger enn vanlig skoledag. Vi har så mye vi gjerne vil vise og ha med ungene på!
Send viktig informasjon til oss
Meld fra om allergier og andre hensyn (dietter) vi må ta. Vi tar hensyn til de vanligste allergiene. Ved mer sammensatte allergier, prøver vi å imøtekomme disse, men da er det viktig at vi får beskjed i god tid i forkant av besøket deres.
Gi beskjed om antall elever i hver klasse (og ved flere klasser på trinnet; hvilken dag de ulike klassene kommer).
Gi beskjed hvis det er elever med spesielle behov eller adferd.
Send e-post til elisabeth@geitmyra.no minst 3 dager i forkant av besøket med oppsamlet informasjon om antall + allergier m.m.
Kjære lærere som kommer i følge med klassen,
Velkommen til oss. Vi synes det er stas å få dere på besøk og har forberedt en undervisningsdag med mye på programmet!
Vi vil at dere:
Hjelper elevene med å holde vanlig ro og god oppførsel.
Følger med på elevene og på beskjeder som gis fra underviserne.
Er deltagende, ivrige og vitebegjærlig – det smitter!
Er ute sammen med elevene i friminuttene
Sørger for at elevene er snille med hønene. Det er hønseregler utenfor hønsegården.
Bidrar til å samle elevene etter friminuttene.
Er nysgjerrig og interessert i maten.
Er positiv til maten også når vi spiser – undervisningen fortsetter rundt bordet.
Sørger for at elevene tar vare på uteområdet.
Spør før noen plukker noe i hagen.
Legger mobilen bort. Geitmyra er mobilfri sone for både barn og voksne, viktige beskjeder kan selvfølgelig gis/tas.
Sier ifra om det er noe vi bør vite om klassen eller enkeltelever.
Dere får kaffe eller te av oss – det er bare å spørre!
Vi håper dere får en lærerik og inspirerende dag som dere kan jobbe videre med på skolen!
Evaluering av dagen på Geitmyra: Vi ønsker alltid å forbedre oss og setter stor pris på om du vil fylle ut evalueringsskjemaet etter besøket. Vi sender også dette på e-post i etterkant av besøket hos oss.