Kunnskapsministeren på besøk: Spiselig matte, naturfag og språk
– Vi fikk servert posesuppe i mat og helse, sier Jacob. – Sa du fra til læreren? spør kunnskapsminister Kari Nessa Nordun. – Nei, men jeg sier det til deg! Det er god stemning når barna på Geitmyra Kristiansand loser kunnskapsministeren gjennom læringsløypa der tverrfaglig undervisning står på blokka.
Spiselig matematikk, naturfag og språk
– Norge gjør det dårlig i Pisa-undersøkelsene. Mat- og helsefaget er ikke bare viktig for folkehelsa, det kan også gjøre oss smartere i Pisa-fagene. Vi gleder oss til å ta i mot kunnskapsministeren for å vise hvordan vi gjør dette, sier Andreas Viestad. – Skolepolitikerne snakker om å styrke de praktisk-estetiske fagene, men arbeidet strander når resultatene av Pisa-undersøkelsene kommer. Da handler alt om matte, språk og naturfag, men det er bare mer av gammel medisin. Vi må se på hvordan vi kan bruke de praktisk-estetiske fagene til å styrke elevenes ferdigheter. Her på Geitmyra bruker vi mat- og helsefaget til å lære matte, naturfag og språk. Det skal vi vise kunnskapsministeren i dag.
Utenfor hovedinngangen er det tent opp i bålpanna. Kunnskapsministeren får servert blåskjell av to unge kokkespirer, Johannes og Halvor. Helene Isaksen, daglig leder for Geitmyra Kristiansand, ønsker velkommen.
Inne på Geitmyra står barna klare ved hvert sitt bord. Først er det filetering av flyndre. Det er ikke helt enkelt, men Kari får kyndig hjelp av Simen og Alfred. Simen har søkt seg til restaurant- og matfaglinjen til neste år. – Det er jeg glad for å høre, sier Kari.
Ved lompestasjonen er Herman og Sofie i full sving. Her må kunnskapsministeren regne ut nøyaktig hvor mye potet og mel som trengs for å lage 40 lomper. Videre er det over til dagens duell: Majonespisking. – Dette er kjemi i praksis, sier Johannes og viser de kjemiske forbindelsene ved hjelp av en ball og noen tegnestifter. Kunnskapsministeren visper majonesen til perfeksjon. – Det er første gang jeg lager det selv, sier hun og smaker til med sitron, salt og pepper.
Barna på Geitmyra synes det er stas å få besøk av kunnskapsministeren. – Mange barn tror de ikke liker fisk, men når jeg viser dem hvordan de kan filetere og steke fisken, endrer de mening. Og de tør å smake på nesten alt – østers, torsketunger og kråkeboller, forteller Johannes og Halvor. De har jobbet som frivillige på Geitmyra mange ganger.
– Matglede er i sentrum når vi lager mat her, forteller Helene. – Vi fokuserer ikke så mye på hva barna ikke liker, men oppfordrer dem til å smake. I løpet av én uke her på Geitmyra, lærer de en hel del. Lærerne forteller at det også skjer mye med klassemiljøet når barna har vært her. Det bryter opp de vanlige klassekonstellasjonene og gir klassen en litt annen dynamikk. En bonus!
Selv om kunnskapsministeren har spist litt på forhånd, er det umulig å motstå de sprøstekte og gyldne fiskepinnene i myke, nystekte lomper toppet med Geitmyras egen ertomole, syltede grønnsaker og kunnskapsministerens perfekte majones.
Mot slutten kommer Helene med en utfordring til kunnskapsministeren: å prioritere mat og helse i skolen i større grad. Hun overrekker et brev og en liste over hvordan vi kan få til mer og bedre mat- og helseundervisning i skolen:
1. Sats på utdanning og videreutdanning
2. Øk timeantall gjennom økt tverrfaglighet
3. Råvarestøtte til matlaging
4. Støtte til praktiske fag
5. Krav til nye skolebygg
6. Det trengs en tilstandsrapport *
– Jeg synes det er viktig og er helt enig. Norsk skole må være mer praktisk, variert og relevant framover, avslutter Kari Nessa Nordtun.
* Brevet er også sendt til kunnskapsministeren signert Nasjonalforeningen for folkehelsen, organisasjonen Mat og helse i skolen, Unge kokker, Folkelig, Bygdekvinnelaget, Kost- og ernæringsforbundet, Sunne kommuner, Norges bondelag, stortingspolitiker Kathrine Kleveland, mat- og helselærer Espen Skarholdt og Geitmyra Matkultursenter for barn.