Skole 4.-10. klasse
Vi vet læring gjennom aktiv deltakelse skaper engasjement, entusiasme og ikke minst gode smaker. Det gjør at barn blir glade i mat som gjør dem godt og får kunnskap til å ta gode matvalg gjennom hele livet.
Hvert år er mer enn 4500 elever med på våre undervisningsopplegg. Med utgangspunkt i mat og helsefaget knytter vi dyrking og matlaging sammen med naturfag, historie, geografi, norsk og matematikk. Alle våre undervisningsopplegg er utarbeidet i henhold til Kunnskapsløftet (LK20) og læreplan i mat og helse. Vi dekker også kompetansemål innenfor andre fagområder, som for eksempel naturfag og matematikk. I tillegg til å trene på de grunnleggende ferdighetene, som er del av LK20, har vi fokus på mellommenneskelige ferdigheter. Vi ønsker å være gode forbilder for barna, vi tar dem på alvor, viser dem respekt og forventer det samme tilbake.
Smak kulturen
Norsk matkultur har alltid vært en blanding av norske og utenlandske råvarer. Vi har solgt fisk og andre varer til resten av verden, og i retur har vi fått stiftet bekjentskap med krydder og andre spennende matvarer fra hele verden. Flere krydder som safran og ingefær har vært spist i Norge i over 1000 år. Nordmenn har reist over de store verdenshav og tatt med seg nye smaker, frø, råvarer, ideer og impulser hjem igjen. Mattradisjonene i de tusen hjem endret seg da man fikk tilgang på flere råvarer.
Smak kulturen er tverrfaglig undervisning i fagene mat og helse, matematikk, naturfag og samfunnsfag. I undervisningen bruker vi dyrking, dyrehold og matlaging som praktiske arenaer for tverrfaglig dybdelæring. Matkultur forteller noe om hvem vi er, hvor vi bor, hva slags råvarer naturen rundt oss gir og hva vi lager av disse. Elevene får en helhetlig undervisning med en klar forståelse av hvilke prosesser i naturen som skal til for å dyrke mat. De lærer om hvordan vi som forbrukere har et samfunnsansvar knyttet til matproduksjon og matsvinn lokalt som globalt, og hvordan man kan bruke råvarene og ressursene. Begrepene mangfoldig og bærekraftig ressursbruk går igjen ute i naturen og inne på kjøkkenet, hvorfor og hvordan man benyttet ressursene før i tiden og hva vi gjør nå.
Trinn: 4-10. trinn
Kompetansemål: Mat- og helse, naturfag, samfunnsfag og matematikk
Varighet: 2 dager på Geitmyra
Påmelding og mer informasjon: Osloskolen får tilsendt informasjon om kursene fra utdanningsetaten før hvert semester.
Ukesundervisning
I fire dager fyller vi timeplanen til randen med kunnskap. Dette gjør vi med urter fra tunet, grønnsaker fra skolehagen, torskehoder, lammeboger og klorofyllpesto. Som forskere på tampen av gjennombrudd gransker elevene livet i komposten, i bikuben og i jorda. I en uke handler skoleundervisningen om det vi spiser, hvor det kommer fra og hva det gjør med oss, med kloden vår og hvordan valgene vi tar har konsekvenser.
Ukesundervisningen på Geitmyra er bygget rundt kompetansemålene i mat og helse og temaene varierer etter sesong. Om vinteren lærer vi om skreien og om høsten høster vi grønnsaker selv. Hele tiden sniker vi kunnskap om samfunnsfag, språk, naturfag, historie og matematikk inn i undervisningen. Når elevene måler og veier råvarene, når de utforsker reinsdyrhjertets anatomi, og når de henter egg i hønsegården lærer de om de store sammenhengene i naturen gjennom egne erfaringer.
Klassene er først fire dager på Geitmyra, mandag til torsdag. På fredag besøker vi dem i én skoletime på sin skole.
Trinn: 4-6. trinn
Kompetansemål: Mat og helse
Varighet: Fire dager på Geitmyra
Påmelding: Osloskolen får tilsendt informasjon om kursene fra utdanningsetaten før hvert semester.
Undervisningsmateriell
Dagsundervisning
Det er dessverre ikke plass eller nok dager i året til at alle skolene kan få være med på ukesundervisning på Geitmyra. Derfor fyller vi opp hver ledige dag i skoleåret med heldagsundervisning – et komprimert, sesongbasert undervisningsopplegg som er skreddersydd for å dekke spesifikke kompentansemål.
Klassene velger på forhånd mellom temaene Bærekraft og fiske, Lam og krydder eller Samisk matkultur.
Trinn: 4.-10. trinn
Kompetansemål: Mat og helse
Tidspunkt: Kl. 09:00-14:00
Påmelding: Osloskolen får tilsendt informasjon om kursene fra utdanningsetaten før hvert semester.
Matnyttig matematikk
Matematikk er overalt, og er grunnlaget for at vi har et hus å bo i, en stol å sitte på, og mat på bordet. Vi bruker matematikk hver gang vi lager mat. Ikke så mye algebra og likninger, men massevis av kunnskap om volum, temperatur, deling, veiing og brøk. Vi må holde styr på hva suppa koster og hvor mye linser vi trenger og skjønne hvordan vi kommer oss fra dl til ml. Ofte lurer vi på hvem som betaler maten vi spiser og får en god prat om lønn, skatt og rettferdighet.
Matlaging er et effektivt verktøy for å vise elevene hva matematikk er i praksis. Det er mye lettere å forstå regning og mengdeforhold når elevene selv kjøper råvarene, veier, blander og tilbereder. Da får de oppleve hva tallene faktisk betyr og hvor godt det smaker.
Trinn: 4. trinn
Varighet: En dag 09.00-14.00
Kompetansemål: Mat og helse, Matematikk
Påmelding: Osloskolen får tilsendt informasjon om kursene fra utdanningsetaten før hvert semester.
Spiselig naturfag
Vi mennesker og maten vi spiser er del av et kretsløp – maten kommer fra havet, åkeren, skogen og fjøset. Derfor er mat- og dyrking perfekt for å utforske naturfagspensum. På Geitmyra bytter vi ut lærebøkene med bikuber, høner og kompost. Vi spiser klorofyllpesto til lunsj og dissekerer fisk som kirurger.
I undervisningsopplegget Spiselig naturfag kommer elevene til Geitmyra fem dager gjennom året; én dag på våren, tre dager på høsten, og én dag på vinteren. De sår selv, høster sin egen avling og lager mat med råvarene de har dyrket. De lærer om bærekraft, økologi, ressurser, mangfold og økosystemer. I undervisningsopplegget er vi opptatt av å vise elevene sammenhengen mellom maten vi spiser og prosessene i naturen.
Trinn: 4-10. trinn
Varighet: En dag fra 09.00-14.00
Kompetansemål: Mat og helse, Naturfag, samt kompetansemål i henhold til Forskerspiren
Påmelding: Osloskolen får tilsendt informasjon om kursene fra utdanningsetaten før hvert semester.
Undervisningsmateriell
Alfabetisering- og Mottaksklasser
Hver eneste dag må vi spise for å holde oss i gang. Men mat er mye mer enn drivstoff for kroppen. Mat er kultur, forteller hvem vi er og hvor vi kommer fra. Mat og matlaging er en fin måte å bli kjent med andre mennesker på, og å forstå hverandres kultur og levemåte. Mat er også historie, geografi og språk.
Elever som begynner på en ny skole, i ett nytt land og med et helt nytt språk har mange utfordringer og muligheter foran seg, uansett hvor de kommer fra. For elevene som har lite skolebakgrunn fra hjemlandet kan skolehverdagen by på mye nytt. Vi bruker mat og kultur som knagger for å gi elevene gode mestringsarenaer. For alfabetisering- og mottaksklasser er språk og kulturelle normer like viktige læringsmål som mat og helse. Med kart og tegnspråk deler vi oppskrifter, kultur og matglede.
Undervisningsopplegget for mottaks- og alfabetiseringsklasser tar utgangspunkt i ukesundervisningen, men tilpasses elevenes norskkunnskaper og alder.
For: Alfa- og mottaksklasser i Oslo
Når: Ved avtale med Utdanningsetaten i Oslo
Omfang: Ukesundervisning
Påmelding: Osloskolen får tilsendt informasjon om kursene fra utdanningsetaten før hvert semester.
Undervisningsmateriell