Gjennomslag i kampsak for barns helse
Senterpartiet og Arbeiderpartiet vil nå gå inn for forbud for reklame for usunn mat og drikke rettet mot barn. Dette betyr mye – det er en direkte sammenheng mellom mengden reklame for usunne varer og kaloriene vi får i oss. Og barna våre er mest utsatt.
I anledning Folkehelsemeldingen, inviterte Nasjonalforeningen for folkehelsen og Geitmyra Matkultursenter for barn til rundebordskonferanse på Geitmyra gård. Rundt bordet satt Kreftforeningen, Tannlegeforeningen, Unicef, Redd Barna, Frisk uten sukker, Tine Sundfør, Kost- og ernæringsforbundet og Forbrukerrådet. Sammen jobber vi for at barn og unge skal beskyttes bedre mot markedsføring av usunne varer.
Med sosiale medier driver influensere og butikkeiere direkte reklame for energidrikker og godteri i kanaler der barn helt ned i 8-9-årsalderen er storkonsumenter. I butikkene finner vi godteri i småbarnshøyde og innpakningen er direkte rettet mot barn.
1 av 5 barn i Norge er overvektige. Forskning viser oss at det er en klar sammenheng mellom barns kaloriinntak og mengden reklame for usunn mat og drikke de eksponeres for. Reklame virker. Derfor er det så viktig å begrense omfanget og sørge for bedre beskyttelse av barn og unges helse. – Globalt antar man at antall barn med fedme vil øke med 100 prosent innen 2035. Norge er en del av dette, og det blir ikke noen endring der hvis ikke vi endrer noe, sier generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen, Mina Gerhardsen.
Aldersgrense og forbud mot reklame er viktig for barna våre og for folkehelsa. Ap og Sp har fremmet de to forslagene i forbindelse med Folkehelsemeldingen som er til behandling i helse- og omsorgskomiteen på Stortinget. Vi håper de får flertallet med seg. Det er mye lettere å forebygge enn å behandle. Overvekt og fedme krever samfunnsmessige løsninger, for barn og unge – i dag og i fremtiden.
Geitmyralliansen
Geitmyralliansen består av Nasjonalforeningen for folkehelsen, Den norske tannlegeforening, Kreftforeningen, Press - Redd Barna Ungdom, UNICEF, Kost- og ernæringsforbundet, Frisk uten sukker, Forbrukerrådet, Tine Sundfør og Geitmyra matkultursenter for barn. Alliansen gikk i mars sammen om å kjempe for følgende punkter:
18-års aldersgrense for markedsføring av usunne mat- og drikkevarer
Regulering av emballasje og hylleplassering som markedsføring
Få bort usunne varer fra kassaområdet
Beskytt barn og unges helse i tråd med Barnekonvensjonen
Steng smutthullene i sosiale medier